Allmänna köpvillkor
1. Våra produkter
a) Produktbeskrivningar och bilder
De produkter som vi på Tuiss säljer visas antingen som fotografi eller som digitalt producerade bilder på respektive produktsida. Olika typer av och inställningar på datorskärmar kan dock bidra till att skuggor och färger skiljer sig något från originalet. För att vara på säkra sidan att du får en produkt som motsvarar dina förväntningar, så rekommenderar vi att du beställer ett kostnadsfritt produktprov innan du lägger din order. På så vis kan du säkerställa att både färg, mönster och kvalitet är till belåtenhet. Samtidigt som vi på Tuiss gör allt vi kan för att säkerställa att produkterna överensstämmer med de beskrivningar och prover som du fått ta del av, så kan det ibland förekomma, knappt märkbara, variationer i färg eller mönster mellan produktprov, beskrivning och den mottagna produkten. Observera att detta inte är ett godtagbart skäl till retur eller kompensation.
Med reservation för fel i textinformation, samt fel i bilder.
b) Måttagning
Majoriteten av de produkter som vi säljer tillverkas baserat på dina mått. Det är därför ditt ansvar att förse oss med korrekta mått för fönster, gardinstång eller skena. Är du osäker på någon produkt, eller på hur du ska mäta, så är du varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst. På så vis kan du få hjälp innan du lägger en order. Du kan även få god hjälp av den mätguide som finns här online.
Det ligger på dig som kund att kontrollera de produktdetaljer och mått som presenteras i anslutning till produkten, innan du lägger din order. Tänk även på att det är ditt ansvar att kontrollera att uppgifterna stämmer när du får din orderbekräftelse via e-mail. Det är nämligen inte möjligt att returnera måttbeställda produkter, eller att få pengarna tillbaka vid felaktiga måttangivelser, eftersom vi inte har möjlighet att lagerföra produkter som skräddarsytts efter en enskild kunds specifika behov.
c) Måttanpassade produkter och produktprover
Våra måttanpassade produkter skräddarsys utifrån dina specifika behov och önskemål. När du beställer måttanpassade produkter är de anpassade utefter dina mått och kan därför inte avbeställas eller returneras. Just därför är det mycket viktigt att du är säker på den produkt du väljer och de mått du anger.
Observera att rullgardinerna i våra kollektioner Sevilla och Valencia endast måttanpassas på bredden. Det höjdmått du anger ger leverantören en fingervisning om det lägsta höjdmått som kan accepteras, men som standard kan rullgardinen komma att levereras med mer tyg på höjden än vad som önskats vid beställning. Detta utgör i normalfallet inget problem, eftersom det extra tyget hjälper till att hålla rullgardinens rulle väl dold. Om du dock har för avsikt att beställa en Sevilla- eller Valencia-rullgardin med en höjd lägre än 80 cm, så kan det hända att det extra tyget upplevs som besvärande. Vi ber dig då att ta kontakt med vår kundtjänst inför ditt köp, så att vi kan se till att din produkt tillverkas enligt det exakta höjdmått som du anger. Om du beställer en Sevilla- eller Valencia-rullgardin med en höjd som överstiger 180 cm så kan det hända att tyget måste skarvas ihop på höjden. Om detta inte är önskvärt, ber vi dig att istället ta en titt på våra andra rullgardinskollektioner.
För att du ska kunna känna dig så säker som möjligt inför ditt köp erbjuder vi dig möjligheten att beställa kostnadsfria produktprov som du kan testa hemma i lugn och ro innan du lägger din slutgiltiga order. Tuiss kan inte hållas ansvarig om du inte skulle vara nöjd med produktens färg eller kvalitet. Vi rekommenderar dig därför att beställa produktprov, samt att noggrant dubbelkolla att beställda produkter och mått är korrekta i samband med din slutgiltiga order.
d) Gardiner och persienner till takfönster
Vi accepterar returer av samtliga märkesgardiner till takfönster och samtliga märkespersienner till takfönster, förutsatt att returen görs inom 14 dagar från det att produkten mottogs. Den eller de produkter som returneras ska dessutom vara i oanvänt och säljbart skick, likaså eventuellt originalemballage. Observera även att vi endast godkänner returer som anmälts till kundtjänst via e-mail eller telefon.
Vi rekommenderar att du returnerar dina gardiner eller persienner till takfönster via upphämtning av budfirma eller annat transportbolag, för att säkerställa att de kommer fram på ett säkert vis. Vår kundtjänst ger dig instruktioner kring detta när du kontaktar dem angående din retur.
Du som kund ansvarar för produkterna till dess att de är åter hos Tuiss Scandinavia AB. Så snart vi har mottagit och kontrollerat din retur, samt konstaterat att produkten eller produkterna är i säljbart skick, så ordnar vi omedelbart med din återbetalning. Om du returnerat samtliga produkter från din order så återbetalar vi dig även fraktkostnaden. Dock står du som kund för returfrakten.
e) Felmarginal
Observera att tyget klipps av högt kvalificerade medarbetare som klipper tyget så exakt som möjligt inom felområdet +/- 3 cm. Så länge produktens mått befinner sig inom denna felmarginal i förhållande till de mått som beställts, så gäller ingen returrätt eller rätt till kompensation.
Observera även att inte alla byggnader och fönster är helt raka. I och med fönster och väggar som är sneda i sin konstruktion, kan vi komma att neka reklamationer som beror på att fönstret är snett eller att väggen är sned, snarare än att produkten som sådan är sned. Likaså kan vi komma att neka reklamationer där det inte tydligt, med hjälp av exempelvis fotografi eller video, kan påvisas att produkten i sig är sned.
f) Material och färg
De flesta av våra tyger är färgade och precis som i alla andra situationer där färg är inblandat, så kan det förekomma minimala variationer i nyans mellan olika upplagor. Det händer ibland att det förekommer minimala nyansskillnader och därför kan vi inte garantera att nyansen till 100 % matchar färgen på dina tidigare beställda produkter. Vi kan heller inte garantera att det råder 100 % överensstämmelse mellan det levererade produktprovet och den slutgiltiga ordern. Detsamma gäller våra träpersienner, där även strukturen kan variera som följd av att trä är ett organiskt material. Det kan även hända att våra tygprover inte visar det tryckta mönstrets samtliga färger eller dess mönsterdesign i sin helhet. Om du då är osäker på tygets exakta karaktär så är du varmt välkommen att kontakta vår kundtjänst för ytterligare rådgivning. Vi finns här för dig!
2. Avbeställning eller ändring av en order
När du beställer dina produkter godkänner du ett juridiskt bindande avtal. Det är möjligt att avbeställa en order och erhålla full återbetalning så länge din beställda produkt eller delar av den inte har hunnit tillverkas. När tillverkningen väl är påbörjad så kan vi inte längre godkänna din avbeställning och återbetala dig. Se därför till att kontakta oss omgående om du har behov av att avbryta eller ändra en order, så att vi kan kontrollera om din order har tagits i produktion eller om vi möjligen hinner stoppa den.
För att upptäcka en eventuell felbeställning i tid så rekommenderar vi starkt att du kontrollerar orderbekräftelsen för din order, vilken skickas till dig via e-mail när du har lagt din order. Via orderbekräftelsen har du möjlighet att göra vissa ändringar på din order under de 4 timmar som följer efter det att ordern är lagd. Observera att du som kund ansvarar för att säkerställa att e-mailadressen är korrekt angiven. Om mailadressen är korrekt angiven och du trots det inte mottagit någon orderbekräftelse kort efter lagd order, bär du som kund ansvaret för att kontrollera att orderbekräftelsen inte hamnat i din skräppost. Du bär även ansvaret för att informera vår kundtjänst om att din orderbekräftelse saknas, om du trots korrekt e-mailadress och kontroll av skräpposten fortfarande saknar din orderbekräftelse.
3. Priser
Priset som du betalar är det pris som anges i kassan och i din orderbekräftelse. Priserna visas i SEK inklusive moms och det totala priset är det som du ska betala. (Observera att det i efterhand kan tillkomma extrakostnader för leverans till särskilda områden. Vi meddelar dig om sådana extrakostnader skulle uppstå och du har då möjlighet att ångra din order om du inte skulle acceptera extrakostnaderna i fråga. Du kan läsa mer om detta i våra leveransvillkor.) Har du frågor eller funderingar kring det pris som visas i den orderbekräftelse som vi skickar via e-mail, ber vi dig att omgående kontakta vår kundtjänst.
Erbjudanden och rabatter gäller på ordinarie pris och kan ej kombineras med andra rabatter.
Tuiss Scandinavia AB reserverar sig för felaktigheter i prispresentation och slutförsäljning, samt förbehåller sig rätten att justera priser, exempelvis för att justera felaktigheter i pris eller för att matcha prisförändringar hos våra leverantörer.
Observera att Tuiss Scandinavia AB endast levererar till kunder bosatta i Sverige och att den valuta som används för transaktioner via www.gardinerbytuiss.se därmed är SEK. I händelse av att en order annulleras som följd av att du som kund lagt en order med leveransadress utanför Sveriges gränser, är Tuiss Scandinavia AB inte skyldig att återbetala en eventuell mellanskillnad som uppstått till följd av att du som kund betalat din order i annan valuta än SEK och att förändringar i valutakursen har inträffat sedan dess att ordern betalades.
4. Betalning
När du beställer produkter från Tuiss kan vi endast behandla din order om den har betalats till fullo med kredit- eller betalkort, eller om du godkänts för fakturabetalning via Klarna.
När du betalar med kort så krypteras dina kortuppgifter för att minimera risken att obehöriga skulle kunna komma åt eller se dina kortuppgifter. Du ger ditt tillstånd till betalning i samband med att du lägger en order hos oss. Beloppet för din order debiteras i samband med att du lägger en order. Vårt ansvar gentemot dig som kund i samband med betalning överstiger inte det totala ordervärdet. Vi accepterar endast order från webbläsare som möjliggör kommunikation med SSL-teknik (Secure Socket Layer), exempelvis 3.0-version eller senare version av Explorer. Det innebär att du inte kan göra en beställning via en osäker anslutning, inte ens av misstag.
När du väljer att betala via Klarna-faktura, så uppger du de personuppgifter som efterfrågas. Detta för att Klarna ska kunna godkänna dig som kund. Förutsatt att Klarna godkänner dig som kund, så skickar Klarna en faktura till dig när din order är på väg. Du har då 14 dagar på dig att betala din faktura. Om din betalning av någon anledning uteblir, så är det Klarna som även hanterar eventuella påminnelsefakturor och dylikt. Frågor som rör fakturor via Klarna – och inte ordern i allmänhet – ber vi att få hänvisa till Klarnas kundtjänst: https://www.klarna.com/se/kundservice/
Observera att våra returvillkor (se dem här) även gäller för köp som görs via Klarna.
5. Acceptans
Vi har rätt att avbryta din order om:
- Vårt lager inte är tillräckligt omfattande för att vi ska kunna tillverka och leverera den beställda produkten.
- Du har beställt från ett land som vi inte kan leverera till.
- Den beställda produkten har utom vår vetskap otillgängliggjorts.
- Ett pris- eller skrivfel har uppstått till följd av den mänskliga faktorn, eller som resultat av ett systemfel i vårt affärssystem eller på vår hemsida.
- Du som kund ännu inte har fyllt 18 år.
- Vi misstänker försök till bedrägeri.
Om vi, av någon anledning som ligger utom vår kontroll, inte skulle kunna erbjuda dig en viss produkt, ser vi till att informera dig om det så snart vi möjligen kan. Observera att inga rabatter eller ersättningar kan erbjudas under sådana oförutsedda omständigheter, dock kan rådgivning ges kring en alternativ lösning.
6. Leverans av dina produkter
På varje produktsida anger vi beräknad tillverkningstid för produkten i fråga, vilket avser tiden från det att din order mottagits till dess att den skickas från vår leverantör. Det antal dagar som anges avser arbetsdagar. Observera att din order betraktas som mottagen först när din betalning registrerats – normalt inom 24 timmar. Observera även att tillverkningstiderna utan vidare förvarning kan komma att öka något under årets mer hektiska perioder, exempelvis under Black Week, jul och andra storhelger eller kampanjtillfällen. Observera även att tillverkningstiden kan komma att vara kortare än vad som anges som beräknad tillverkningstid och att leveransen därför kan komma att äga rum tidigare än förväntat.
Själva leveranstiden för din order – alltså den tid det tar från det att ordern har lämnat leverantören till dess att du mottagit din order – tillkommer utöver tillverkningstiden. Leveranstiden varierar beroende på leverantör och leverantörens transportavtal, samt veckodag då ordern skickas.
Så snart du har lagt din order kan du följa din order med hjälp av vår spårningsfunktion och så snart din order har skickats från vår leverantör blir ett mer exakt leveransdatum tillgängligt. (Observera att det i efterhand kan tillkomma extrakostnader för leverans till särskilda områden. Vi meddelar dig om sådana extrakostnader skulle uppstå och du har då möjlighet att ångra din order om du inte skulle acceptera extrakostnaderna i fråga. Du kan läsa mer om detta i våra leveransvillkor.)
Leverans sker till den adress som du har angivit. Observera att vi endast levererar till adresser i Sverige. Du som kund ansvarar för att de uppgifter som du anger vid beställning – såväl namn som adress, telefonnummer och e-mailadress – är korrekta. Om dina uppgifter skulle vara felaktiga och transportbolaget därmed inte kan leverera till dig, så är det du som kund som bär ansvaret för det inträffade och du kan därför komma att debiteras extra fraktkostnader för att din order ska kunna levereras korrekt. Observera att du som kund även bär ansvaret för att möjliggöra för transportbolaget att leverera till dig. Detta gör du exempelvis genom att svara i telefon eller svara på SMS eller e-mail när transportbolaget aviserar dig, genom att vara på plats i samband med leverans eller att se till att någon annan kan ta emot din sändning, eller genom att hämta ut ditt paket hos ditt ombud innan dess att paketet returneras till avsändaren. Om du som kund medvetet förhindrar att sändningen mottas/hämtas ut, kommer du att debiteras det totala orderbeloppet för din order. Om du då fortfarande önskar få din sändning levererad till dig, tillkommer kostnaden för den nya utkörningen.
Alla våra försändelser levereras av de transportföretag och budfirmor som vi och våra leverantörer samarbetar med. Vi gör vårt yttersta för att hålla en god och tät dialog med våra transportörer, för att kunna garantera leverans inom den angivna perioden. Vi tar dock inte ansvar för leveransförseningar som sker utom vår kontroll och de konsekvenser som det får. Vi rekommenderar därför att du avvaktar med att boka en eventuell installatör till dess att din order har levererats och du har kontrollerat att allt är i sin ordning. Tuiss Scandinavia AB är inte skyldig att ersätta dig som kund för eventuella extrakostnader i samband med inställda hantverksuppdrag. Tuiss Scandinavia AB är heller inte skyldig att bekosta en ny utkörning till dig som kund om ordern skulle komma att levereras tidigare än vad som indikeras som tillverkningstid på www.gardinerbytuiss.se. Den exakta tillverkningstiden och leveranstiden ligger utom Tuiss Scandinavia AB:s kontroll.
Observera att din order kan komma att delas upp i fler än en sändning och därmed levereras vid olika tidpunkter. Detta beror på att vi arbetar med flera olika leverantörer. Om din order innehåller produkter från fler än en leverantör, så delas ordern upp i en sändning per leverantör.
Om du är bosatt i ett lägenhetshus med portkod behöver du ange din portkod tillsammans med dina övriga adressuppgifter för att din order ska kunna levereras hem till dig. Detta gör du genom att först ange texten ”Portkod:” följt av portkoden i det avsedda adressfältet. Portkoden krävs för att transportbolaget ska kunna komma in i ditt trapphus. Observera att du som kund kan komma att debiteras om din portkod skulle saknas i dina angivna adressuppgifter och transportbolaget som följd av detta inte kunnat leverera till dig. Du kan då komma att debiteras kostnaden för justerade adressuppgifter och ny utkörning.
7. Returer & reklamationer
Ej måttanpassade produkter har du rätt att returnera inom 14 dagar från mottagandet av produkten i fråga. För att din retur ska godkännas krävs det att du först kontaktar kundtjänst för vidare instruktioner kring hur du går tillväga för att returnera produkten i fråga. Produkten måste dessutom vara i originalskick, samt väl emballerad under transporten tillbaka till oss. Vi accepterar inga returer där produkten returnerats endast i sin originalförpackning, utan skyddande yttre emballage. Det kan därför vara en god idé att se till att spara det emballage som produkten levererades i, till dess att du är säker på att du ska behålla din produkt. Observera att du som kund står för kostnaden för returfrakten.
Måttanpassade produkter kan vi ej ta i retur, eftersom de tillverkas efter dina specifika mått. Se därför till att beställa hem produktprover inför ditt köp, samt att noggrant mäta ditt fönster och dubbelkolla dina val innan dess att du beställer din produkt. Du har möjlighet att ändra eller ångra din order i upp till 4 timmar efter lagd order. Därefter kan vi inte längre garantera att det fortfarande finns möjlighet att göra ändringar i eller ångra din order.
Alla produkter från Tuiss är strikt kvalitetskontrollerade innan leverans, men om du mot all förmodan skulle upptäcka felaktigheter eller skador, vänligen kontakta kundtjänst för reklamation. Från mottagandet av din produkt har du 5 arbetsdagar på dig att rapportera transportskador eller synliga tillverkningsfel. Vi ser till att hantera ditt ärende så snabbt som möjligt och att skyndsamt ordna en ersättningsprodukt om så skulle krävas. Vi förbehåller oss rätten att begära digitala fotografier som tydligt visar de rapporterade skadorna eller felen, alternativt att produkten returneras till oss för inspektion. Vid behov av retur i samband med reklamation står Tuiss för returfrakten. Observera att information om vilken specifik produkt det gäller krävs för att vår kundtjänst ska kunna påbörja ett reklamationsärende. Likaså krävs en tydlig, skriftlig beskrivning av felaktigheten eller skadan i fråga, i kombination med fotografier som tydligt visar felaktigheten eller skadan. Utan information som bevisar att fel föreligger, förbehåller sig Tuiss Scandinavia AB sig rätten att neka reklamationen. Detta påverkar inte dina juridiska rättigheter.
8. Garanti
Tuiss erbjuder en 12 månader lång tillverkningsgaranti för tillverkningsfel. Vi erbjuder dessutom en begränsad utökad garanti på ytterligare 4 år, vilket ger en total garanti på 5 år. Du kan läsa mer om vår garanti här. Vi förbehåller oss rätten att ersätta eller reparera produkten när detta är möjligt och vi kan även komma att be dig att sända oss produkten i retur för inspektion, innan vi skickar en ersättningsprodukt till dig. Detta påverkar inte dina juridiska rättigheter.
9. Force Majeure
Tuiss Scandinavia AB är befriad från sina förpliktelser att fullgöra det avtal som ingåtts, vid händelser som kan hänföras till force majeure. Sådana händelser kan exempelvis vara naturkatastrof, krig, utebliven leverans från leverantörer, myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse i större omfattning, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, arbetsmarknadskonflikt, samt blockad/strejk. I force majeure innefattas även beslut från myndigheter, såsom restriktioner, varningar och försäljningsförbud, vilka har en negativ påverkan på marknad och produkter.
10. Reservationer och förbehåll
Förutom ovan nämnda reservationer och förbehåll, förbehåller sig Tuiss Scandinavia AB rätten att från tid till annan ändra innehållet i dessa köpvillkor. Vid var tid aktuella köpvillkor presenteras alltid på gardinerbytuiss.se. Angivna köpvillkor gäller således tillsvidare.
11. Allmänt
Dessa köpvillkor har upprättats i enlighet med svensk lagstiftning. Vi är även, i enlighet med svensk och EU-lagstiftning, skyldiga att skydda din integritet. Vi ser därför till att den information som vi samlar in om dig används i enlighet med rådande lagstiftning (GDPR).
Vi samlar in information om dig av två skäl: dels för att kunna behandla din order och dels för att kunna erbjuda dig bästa möjliga service. Vi kommer inte att skicka e-mail till dig i framtiden, såvida du inte har gett oss ditt samtycke till detta. Vi vidarebefordrar heller inte dina uppgifter till tredje part utan ditt samtycke. Vi ger dig möjlighet att avvisa all marknadsföringskommunikation från oss i framtiden.
De uppgifter som vi samlar in om dig inkluderar:
- Ditt namn
- Din adress
- Ditt telefonnummer
- Din e-mailadress
- Kredit-/betalkortsinformation
Vi samlar aldrig in känslig information om dig utan ditt uttryckliga samtycke. De uppgifter som vi har tillgång till ser vi till är korrekt och aktuell, samt att den behandlas konfidentiellt. Du kan alltid kontrollera de uppgifter vi har om dig genom att skicka ett e-mail till oss där du bekräftar din identitet. Skulle du hitta felaktigheter i den information vi har om dig, så kommer vi omedelbart att ändra eller ta bort denna info. Du har även möjlighet att be oss ta bort all den information vi har om dig, förutsatt att denna information inte krävs för att vi ska kunna färdigbehandla en pågående order.
De personuppgifter som finns i vår databas hanteras i enlighet med vår interna säkerhetspolicy och gällande lagstiftning. Om vi av något skäl skulle behöva överföra dina uppgifter utanför EES (Europeiska ekonomiska samarbetsrådet) så kommer vi alltid att först be om ditt tillstånd.
Vi kan komma att använda teknik för att spåra rörelsemönster och beteende hos våra besökare när de befinner sig på vår webbplats. Detta kan inkludera användningen av så kallade ”cookies” som lagras i din webbläsare. Du kan justera användandet av cookies i din webbläsare, om du önskar förhindra användningen av cookies. Observera att förhindrandet av cookies ibland kan innebära minskad funktionalitet på webbplatsen, alternativt en mindre anpassad upplevelse. Läs mer om vår cookiepolicy här eller kontakta [email protected] vid frågor eller funderingar kring sekretessen på vår webbplats.
Vi ber dig vänligen att läsa igenom dessa köpvillkor noggrant, eftersom det är de villkor under vilka som Tuiss Scandinavia AB tillgängliggör produkter för dig.
Innan du lägger en order på denna webbplats måste du läsa igenom dessa köpvillkor samt godkänna dem. Detsamma gäller när du lägger en order via telefon. I samband med att du genomför ett köp på vår webbplats eller via telefon så ingår du ett avtal med Tuiss Scandinavia AB (556507-3706), Vasatorpsvägen 1E, 254 57 Helsingborg, som är en detaljhandlare som förmedlar produkter via webbplatsen www.gardinerbytuiss.se.
Dessa köpvillkor är senast uppdaterade: 2021-07-15.